Dag 14: Banos - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Rob & Diana - WaarBenJij.nu Dag 14: Banos - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Rob & Diana - WaarBenJij.nu

Dag 14: Banos

Door: Rob & Diana

Blijf op de hoogte en volg Rob & Diana

29 Oktober 2013 | Ecuador, Baños

Zoals gisteren geschreven, zijn we afgeweken van ons programma. Oorspronkelijk zouden wij nog en dagje in het Amazonegebied blijven, maar omdat we ook graag met de kabelbaan wilde, wat niet op de route ligt, maar in het Andesgebied, heeft Juan zijn schema aangepast. Er stond ons een lange autorit we wachten. We lieten het amazonegebied achter ons om richting de Andes te gaan. Onderweg veranderde het landschap van enorme bomen naar grote bergen. Omdat we een stuk daalde, veranderde ook het weer. De zon bleef ons vriendelijk toelachen, maar de temperatuur daalde wel. Onderweg moesten we stoppen ivm een of andere wielrennerswedstrijd. Hierdoor was het hele verkeer in het kleine stadje (waarvan in de naam ben vergeten) ontregeld. Iets later dan gepland kwamen we op onze plaats van bestemming, namelijk Banos. Ondertussen hadden we aardige trek gekregen en hebben we in een leuk Mexiaans restaurantje een lunch genomen. Het plan was om vervolgen in ons hotel in te checken en door te gaan naar de kabelbaan. Aangezien het al vrij laat was geworden, hebben we besloten om dat morgen te doen en op ons gemak Banos te verkennen. In de buurt van Banos is een Vulkaan die zo nu en dan as produceert. Vandaag was dat ook het geval. We voelde dat direct aan onze ogen en kelen. Een vriendelijke taxichauffeur vertelde ons dat we er verstandig aan deden om stofmaskers te kopen. Al vrij snel hadden we die gevonden. Het gebeurt namelijk regelmatig dat er as uit de vulkaan komt. We waren we de enige op straat die met van die gekke kappies opliepen, we liepen daar dus best voor lul mee. Waarschijnlijk zijn de lokale mensen er al aan gewend. Uiteraard hebben we ook weer wat souveniers gekocht. Ik hoop dat we alles meekrijgen in onze koffer:-) . Banos is iets moderner en groter dan Tena. Maar lijkt niets op een stad zoals wij die kennen. Het heeft meer iets weg van een stadje uit een westernfilm. Daarna hebben hebben we ff wat gerelaxed in het hotel en hadden we tijd om foto's en onze blogs te posten. Savonds hebben met onze gids Juan een hapje gegeten bij een gezellig Italiaans restaurant en hebben wij hem wat dingen over Nederland en Belgie kunnen laten zien. We hebben hem getracht het principe van Sinterklaas uit te leggen, maar hij vond het toch maar raar dat er een vent met een baard en een rooie mijter op zijn paard over de huizen galoppeert en kado's door de schoorsteen gooit. Uiteraard vergelijkbaar met de Kerstman. Maar die zwarte pieten, daar begreep hij helemaal niets van. Zo kwamen we er ook achter dat Ecuador 5 x zo groot is al Nederland, maar in totaal maar 11 miljoen inwoners heeft.
Nu lekker slapen, morgen weer optijd op en genoeg te doen.